ipt

Spegeln.

En mörk gestalt stirrar tillbaka på mig. De mörka cirklarna under ögonen får dem att se mer insjunka i ansiktet är vanligt och personen ser mycket äldre ut än vad denne egentligen är.
Man skulle lätt kunna tro att rynkorna vid ögonens yttre kanter är spår efter många glada stunder och leenden. Men skårorna mellan ögonbrynen krossar skenbilden. Ett nät av oro täcker ansiktet och ger sken av många års grubbel.

Personen försöker le mot mig men det får mig att snarare rygga undan. År av dåliga kostvanor har satt sina spår på tänderna och bristen på god munhygien skulle få det lortigaste svinet att dofta som en nyplockad bukett rosor.
Jag vill fråga personen vad som tärt så på denne men avstår. Varför fråga något som är så tydligt? Ryggen är kraftigt böjd av antingen tungt arbete eller lång tid av dålig hållning. Kanske till och med både och?
Jag kan inte fråga om varelsen har en partner heller för detta är utan tvekan tydligt med. Vem skulle vilja ha en magert skellett med minimal muskulatur och än mindre fett?
Varje gång varelsen besöker en frisörsalong ber denne om att få den mest moderna frisyr som finns på marknaden för stunden. Frisören nickar och sätter igång med sitt arbete. ”Det klär dig perfekt”, säger han och tar emot en stor summa pengar för konstverket.
När jag nu studerar det välansade håret funderar jag på om frisören är blind för håret tycks vara stulet från en mycket mer attraktiv person.

Jag räds för att sänka blicken längre neråt men den underliga kroppsbehåringen sliter till sig min uppmärksamhet. Platser där behåring är vanlig är kala och där hår inte ska finnas är där små mattor av det. Man skulle kunna tänka sig att det åtminstone skulle vara jämt och fint, men icke. Håret växer i små grupperingar av tio strån.
Tack vare den ovanliga men glesa behåringen döljs inte kroppens fel. En ung person ska inte ha så mycket hängig hud på kroppen. Brösten ligger som tomma läderpåsar mot bröstkorgen och magen hänger som en uttömd ballong.
Om jag inte hade vetat bättre skulle jag tro att varelsen en gång varit överdrivet fet och genomgått en massiv fettsugning. Men jag vet att personen är naturligt mager, för varelsen är jag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0