ipt

Uppgift: Egna experimenten.

Denna veckas uppgift gick ut på att vara kreativa och självständiga. Vi fick använda vilket material vi ville och måla vilket motiv som än föll en i smaken. För min del blev det att måla hösten. Varje gång jag åker hem till min mor ser jag dessa utsökta träd flyga förbi utanför bussen. Jag har försökt efterapa trädens färg så gott jag kan, men själva platsen i tavlan finns inte (såvitt jag vet).

Jag hade även lite tid över, så jag gjorde en till tavla. Jag tänkte; uppgiften heter 'Egna experimenten' - så varför inte experimentera lite? Jag satte mig på golvet med en duk och efter träden ser ni vad som hände och med vad.


Steg 1 - Färg och form

Underlag: Förspänd duk, strl 40 x 30 cm
Penslar: Flat - strl 10, Round - strl 4
Ritmatrial: Oljefärg; Cadmium yellow pale hue, Cadmium red hue, Soft mixing white, Yellow ochre, Burnt umber
Musik: -


Steg 2
- Bakgrund och ifyllning

Underlag:
Förspänd duk, strl 40 x 30 cm
Penslar: Flat - strl 10, Round - strl 4
Ritmatrial: Oljefärg; Cadmium yellow pale hue, Cadmium red hue, Soft mixing white, Yellow ochre, Burnt umber
Musik: -


Steg 3 - Detaljer (sista steget)

Underlag: Förspänd duk, strl 40 x 30 cm
Penslar: Flat - strl 10, Round - strl 4, Short Flat - strl 4
Ritmatrial: Oljefärg; Cadmium yellow pale hue, Cadmium red hue, Soft mixing white, Yellow ochre, Burnt umber, Lamp black
Musik: -



Experimentet


Underlag: Förspänd duk, strl 30 x 24 cm
Penslar: Inga, använde istället vanlig skursvamp, palettkniv, fingrar och öron-tops
Ritmatrial: Oljefärg; Cadmium yellow pale hue, Cadmium red hue, Soft mixing white, Cobalt blue hue
Musik: -

Den svarta ramen runt tavlan är ditlagd efteråt digitalt. Jag vet inte vad det ska föreställa. Jag kletade en klick färg på palettkniven, smetade ut det så gott det gick och hällde sedan en viss mängd förtunning på duken innan jag började gnugga med svampen. Jag duttade sedan lite med en tops (det man brukar rensa öronen med) som jag baddat i vit färg och som jag sedan gjorde suddigare med hjälp av ett finger.

Detta var något helt nytt för mig och otroligt roligt. Bara låta handen göra vad den vill utan att ha ett mål att nå. Det är därför det inte finns några andra bilder på tavlan. Jagg gjorde allt under en timmes tid.
detta kan man i sanning kalla ett eget experiment!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0