ipt

Filmrecension: The Road.

The Road
http://www.imdb.com/title/tt0898367/

Katastrofen kom och efter sig lämnades ett kaos. Allt växtliv dog och likaså förintades hela djurriket. I denna eviga kamp mot kylan, hungern och faran för kannibaler försöker en far och en son överleva.

http://www.youtube.com/watch?v=hbLgszfXTAY


Det är en väldigt obehaglig film och otroligt välgjord. Skådespelarna gör ett bra jobb och dom har verkligen lyckats med upplägget, tekniken och att fånga den där hemska känslan av att det skulle kunna ske.

Vissa punkter stör mig dock lite. För det första - skitungen. Jag är ledsen, men jag önskar att han dör och att han gör det snabbt för fy fan vad han går mig på nerverna!

Spoiler! Följande text bör ej läsas såvida du ej sett filmen!

Ungen föddes lagom till det att katastrofen sker, hans far lägger tonvis med energi på att förbereda honom inför att ta hand om sig själv i den hemska värld som skapats - men han fattar fan inte ett jävla skit! Han svälter men likförbannat blir han sur på sin far när han inte vill dela med sig av det lilla dom har. Han vill bli vän med alla idioter dom träffar på och trots att en av dom håller en jävla kniv mot hans hals så tycker skitungen att det är fel av fadern att skjuta honom. Idiot!

Det är helt enkelt inte realistiskt i min mening. Har man under hela sitt liv levt i en sådan värld och hela tiden blivit lärd hur det går till - då borde man även veta att man inte för en massa oväsen ifrån sig när folk som vill äta en står några få meter från dörren dom gömmer sig bakom...

Punkt nummer två jag inte gillade var slutet.
Jag vet inte, det kanske bara är jag som är en kall-hjärtad slyna, men jag skulle hellre skjuta mitt barn än låta denne överleva på egen hand i en sådan värld.

Fadern vet att han kommer dö och han kommer göra det snart. Han kan inte ens gå längre utan ligger och plågas på stranden. Han har bara några få timmar kvar i livet. Han kommer inte överleva, alla vet det. Han har en kula i sin pistol...

Och han ger pistol-jäveln till ungen och säger åt honom att fortsätta vandra på egen hand! Han ska dessutom försöka hitta dom goda människorna, men inte chansa på dom han träffar... Ahem. Du säger till din son, som bevisat gång på gång att han är lika naiv och pantad som en tegelsten (ja, dom är naiva...), att gå ut och avgöra vilka människor som är goda eller onda. Är du pantad? Seriöst?

Jag hade hellre satt en kula i mitt barns huvud än riskerat att den stora flocken kannibaler får tag på honom. Speciellt efter att ha hittat en källare fylld med fångar som får svälta fram tills det att dom som låst in dom blir hungriga och slaktar dom som djur. Dom hörde för helvete dom slakta dom, hur dom skrek av plågan!

Det är helt enkelt för orealistiskt att han dels lät sin son leva, och dels att han hittade räddning så fort fadern inte fanns där. Sån tur finns inte. Kalla mig pessimistisk, cynisk, eller vad ni vill - men sånt sker fan inte.

Spoiler! Följande text bör ej läsas såvida du ej sett filmen!

Överlag var det en väldigt bra film och jag kommer utan tvekan se den mer än en gång. Detta är en film man kan uppskatta utan att ha läst boken. Och enligt min egen mening ser jag hellre filmen gång på gång än försöker mig på att läsa boken igen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0