ipt

Att röka eller inte - det är frågan.

Dagens insändare i Metro:

"Stoppa rökning bland de unga
Nu för tiden ser man allt fler som röker bland unga skolbarn. Jag går i sjuan och ungefär 50 procent röker i varje skolklass från typ årskurs 6 och uppåt.
När jag tänker på det här så blir jag förvånad och lite orolig - för hur långt kommer det här att gå? Kommer våra små sjuåringar att börja röka nu? Det står rökning dödar på paketet men hur många tror ni bryr sig?
Jag tycker att man ska förbjuda rökning och göra så att vi får en bättre värld och miljö.

Mot rökning!"


Gode gud vad jag är less på alla dessa mot rökning. För det första: tobak har funnits i hundratals år och kommer fortsätta med det minst lika länge. Oavsett vilka konsekvenser som kommer med det. Och med tanke på hur stora summor som företagen tjänar på tobaksförsäljning så är det ännu mindre troligt att det skulle kunna förbjudas.

För det andra: ingen, och jag menar verkligen ingen, har rätten att tala om för en annan människa vad denne ska och inte ska göra. Vi har en fri vilja och den som vill röka ska få lov att göra detta. Det finns en åldersgräns på tobak, vilket är bra. Men när man är gammal nog att få lov att köpa cigaretterna så ska man också få lov att göra det valet. Vad ger dig rätten att beröva dina medmänniskor det?

För det tredje: risken att sjuåringar börjar röka är liten. Anledningen att dina klasskamrater börjar röka är för att dom kommit in i puberteten. När unga gör det påbörjas två saker i deras hjärnor. Först och främst skapas ett enormt sug att få testa på allt. Man börjar finna sig själv och för att kunna göra det måste man prova på det som finns i denna värld. Det är även en av anledningarna till varför unga börjar dricka alkohol trots att åldersgränsen säger att det är förbjudet. Men det måste ju testas ändå. En annan anledning till att unga börjar röka är för att dom är rebeller. Det går hand i hand med puberteten. Dom vill bli självständiga, fatta sina egna beslut. Vilket betyder att om det finns en lag som säger stopp måste denna brytas för brytandets skull. Och med tanke på all uppläxning om hur fel det är att röka så lockar det bara ännu mer att bryta dom.

Det handlar helt och håller om sin personliga utveckling vilket kommer med puberteten. Så att sjuåringar som varken är i trotsåldern eller puberteten skulle börja röka är väldigt osannolikt.
Och anledningen att dina klasskamrater sen fortsätter röka efter den utfört sin lilla rebelliska handling är för att vad dom inte räknade med var hur beroendeframkallande dessa små cancerpinnar är.
Människan är en väldigt arrogant varelse och varenda en tänker 'Jag är inte lika svag som dom andra, jag kommer inte bli beroende och om jag blir det kan jag lätt sluta ändå'. Det är rent skitsnack. Det är inte så lätt som att "bara sluta". Abstinensen är outhärdlig och såvida man inte får rätt motivation kommer man bara misslyckas. Och för varje misslyckande blir beroendet bara värre.

Men du har rätt på en punkt. Ingen bryr sig om texten som står på förpackningarna. Ja, vi alla läser dom och förstår vad det innebär. Men längre än så går det inte. Ända anledningen till att den där lilla rutan finns där är för att företagen måste varna sina kunder för vad som kan hända om dom brukar deras produkter. Genom att göra detta kan dom inte bli stämda senare när konsekvenserna kommer.
Varför tror du att bipacksedlarna till läkemedel är så långa? Att där står hundratals bieffekter som man aldrig känner av? Jo, för att dom inte ska bli stämda fall i fall det en dag skulle komma någon med dessa besvär. För människor älskar skadestånd i form av pengar. Om du får besvär som inte står med i bipacksedeln stämmer du företaget direkt. Så genom att skriva alla tänkbara biverkningar undviker dom alla möjligheter till en stämning.
Se bara på hur det är med snabbmatskedjorna. Hur många har inte stämt Mc Donalds för att dom blivit feta och fått hjärtproblem på grund av deras mat? Om dom sätter dit en varningstext på förpackningarna till deras burgare som berättar om olika konsekvenser deras mat kan ge så kommer dom inte bli stämda längre. För då har dom åtminstone varnat sina kunder och låtit dom välja själv om dom vill ta risken.

Om du hade varit en rökallergiker som besvärades av rökarna hade det varit en sak. Då hade du kunnat säga att du ville förbjuda rökning på vissa specifika platser. Vilket i och för sig redan har gått egenom. Man får inte röka i närheten av busskurer längre, eller på restauranger/barer och flera stora områden har flertalet "Rökning förbjuden!"-skyltar hos sig. Allt för allergikernas skull. Vilket är bra, det är det verkligen. Tråkigt nog respekterar inte alla rökare detta. Men många av oss gör det. Vissa gör som jag och tar det ett steg längre. Jag bryr mig om mina medmänniskor väldigt mycket och vill inte att någon annan ska lida på grund av min last. Så om jag passerar en person på gatan håller jag inne röken i lungorna tills jag passerat denna. Jag ser även till så att jag inte blåser ut röken på någon utan riktar den så gott jag kan åt något annat håll. Passerar jag ett barn förflyttar jag cigaretten så långt bort från barnet som möjligt och kan till och med stiga ut på gatan om trottoaren är trång, så att det inte finns en risk att barnet påverkas. Jag tänder heller inte ciggen direkt utanför butiken utan går en bit därifrån. Samma med om jag står och väntar någonstans så ställer jag mig på en plats där jag min rök inte kommer störa andra.
Det handlar om att ta ansvar. Och så länge rökare gör detta så tycker jag verkligen inte att någon icke-rökare har rätten att försöka förbjuda någonting. Kan vi som rökare visa respekt och göra allt detta för er icke-rökares skull så tycker jag ni bör vara minst lika respektfulla och låta oss styra våra egna liv.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0