ipt

Uppgift: Expressionism - Porträtt 01.

Sista delen av detta block är porträtt i expressionismens stil. Med just detta porträtt använder jag mig av min lillebror och jag tar bara en viss del av expressionismen. Om man tittar på konstnärernas tavlor från denna tid så är personerna oftast förvridna. Jag använder inte mig av det utan tar istället färgerna. Svart och grått förknippas oftast med sorg, något jag tycker passar bra ihop med hans ansiktuttryck. Blått ger en känsla av kyla, något som även det passar in med den känsla jag försöker skapa. Jag vill även mörka ner bilden och förvränga verkligheten lite med hjälp av dem förmörkade områdena och bristen på detaljer. Något jag även förknippar med expressionismen. Simpelt men känslorikt.

Förhoppningsvis hinner jag göra mer än en, men eftersom det är olja jag använder så kan det bli ont om tid för det, något jag redan har tack vare privata ting. Men vi får hoppas!



Steg 1 - Skiss

Underlag: 24 x 30 cm, förspänd duk
Penslar: -
Ritmatrial: Stiftpenna, 0.5
Musik: -
Övrigt material: -

 


Steg 2 - Hudfärg (ej glittrig, det är blixtens fel)

Underlag: 24 x 30 cm, förspänd duk
Penslar: 4 Round, 10 Flat
Ritmatrial: Cobalt Blue Hue, Soft mixing white, Lamp Black
Musik: Fairy Tale Soundtrack
Övrigt material: Vinyl handskar (engångs), förtunning, kallpressad linolja



Steg 3 - Skugga

Underlag: 24 x 30 cm, förspänd duk
Penslar: 4 Round, 10 Flat, skursvamp
Ritmatrial: Lamp Black
Musik: Alkaline Trio, Die Prinzen, Kotiteollisuus, The Kristet Utseende, Hoshi no Waltz, Troy Duffy, Deine Lakaien
Övrigt material: Vinyl handskar (engångs), förtunning, kallpressad linolja, palettkniv

 


Steg 4 - Ljus och bakgrund

Underlag: 24 x 30 cm, förspänd duk
Penslar: 4 Round, skursvamp
Ritmatrial: Lamp Black, Cobalt Blue Hue, Soft mixing white
Musik: Social Distortion, Tiger Army, Michael Nyman, E nomine, Phantom of the Opera
Övrigt material: Vinyl handskar (engångs), förtunning, kallpressad linolja, palettkniv

 


Slutresultat

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0