ipt

Filmkväll.

Då var det dags för den andra filmkvällen, denna gång med temat sci-fi! Så här går det till:
Vi väljer vars två filmer, sen slår vi tärning om vem som får välja först. Högst tal vinner. Oavsett om man vill eller ej måste man se filmen som personen har valt.
Här kommer filmerna från denna gång, samt en liten och snabb recension av dom (länkarna är satta i filmtiteln och öppnas i ett nytt fönster)!

Serenity (2005)

Rymndskeppet Serenity försöker undvika en lönnmördare som försöker fånga en av dess mannar.

Jag har sett delar av den förr så jag var inte förvånad över vad som skulle komma. Det är en helt okej film som går att se utan att först ha sett serien den är baserad på (Firefly). Karaktärerna är underhållande och simpla, något skådespelarna lyckas bra med. Det är en hel del budget-skådespelare med, men dom lyckas med det jobb dom fått. Effekterna är inte dom bästa man sett, men man kan inte förvänta sig något annat av en låg budget-film.

Den är inte dålig, den tjänar sitt syfte i att underhålla med sina simpla skämt och inte alltför tunga berättelse. Men det är inte en film jag kommer sätta mig ner och titta på igen.

 

The terminator (1984)

En cyborg från framtiden skickas bak i tiden för att mörda Sara Conner. Ett snabbt och lätt jobb, om inte soldaten Kyle Reese också rest i tiden för att stoppa honom.

Jag ska försöka vara snäll. Jag kan förstå varför denna film blivit så populär. Det är en spännande story, Arnold Schwarzenegger gör ett utmärkt jobb som robot och effekterna är bra för sin tid.
Med det sagt går jag nu över till mina egna åsikter om filmen. Den är dålig. Kort sagt. Jag har alltid haft svårt Arnold. Jag anser inte att han kan skådespela utan går bara runt och spänner sina muskler (som en del andra skådespelare med liknande kropp...). Dom andra skådespelarna var inte särskilt imponerande och storyn faller mig inte alls i smaken.

 

Pitch Black (2000)

Efter att ha kraschat på en planet försöker överlevarna hitta en väg därifrån. Bland dom är en mördare som lyckats smita. Men när en solförmörkelse på obestämd tid startar upptäcker passagerarna att det finns värre saker än en mördare i mörkret.

Gammal favorit. Det är en spännande story med mycket fart och spänning. Skådespelarna kanske inte är dom bästa i Hollywood, men dom lyckas bra med sina roller. Jag har alltid haft svårt för Vin Diesel, men i rollen som Riddick gör han väldigt bra ifrån sig. Jag kan inte tänka mig någon som skulle kunna ersätta honom.
Jag gillar hur man inte får veta särskilt mycket, samtidigt som dom inte försöker dölja något.

 

Push (2009)

Bleeders, watchers, sniffers, pushers... listan är lång över dom olika förmågorna en del människor besitter. Människan har i åratal försökt hitta ett medel som kan förstärka dessa krafter och skapa det ultimata vapnet. Problemet är att medlet fortsätter ta död på testpersonerna.
Till slut hittar dom ett medel som fungerar, men det blir stulet. Organisationen vid namn Division tvingas skicka ut sina agenter på jakt efter medlet.

För mig skulle jag klassa den här filmen som en korsning mellan Wanted och Jumper. Vi har övernaturliga krafter, vi har att dessa jagar varandra och vi har en svart man som jagar en kille med en av dessa krafter. Nästan som om filmskaparna sett dessa två andra filmer och plockat ut det han gillade för att sedan skapa en film som är bättre än dom båda. Där är många ansikten man känner igen, men Dakota Fanning är det ända riktigt stora namnet. Effekterna är välgjorda, storyn är fräck och skådespelarna gör bra ifrån sig. Förutom vissa dryga scener som känns som om dom är skapta för att förlänga filmen i minuter istället för innehåll, så håller filmen ett bra och fast tempo!

 

Terminator 2 (1991)

Efter att ha misslyckats med att mörda Sara Conner skickas en cyborg tillbaks i tiden igen för att mörda hennes son, det stora hotet mot robotarna värld. Den terminator som tidigare skickats för att mörda Sara har skickats igen, denna gången för att skydde John Conner från den nya, mer avancerade cyborgen.

Är det helt oväntat om jag säger att jag inte gillade den här filmen heller? Men återigen kan jag uppskatta den utanför min egen åsikt. Den är dessutom bättre än ettan både med specialeffekterna och skådespelarna. Storyn är också snäppet bättre.
Men jag kan inte påstå att jag gillade den och jag kommer inte sätta mig ner och se den igen. Till viss del på grund av Arnold, och till en stor del på grund av att den verkligen inte faller mig i smaken. Det är helt enkelt inte min typ av film.

 

Chronicles of Riddick (2004)

I fem år har Riddick varit på flykt men nu tvingas han återigen förena sig med civilisationen. Han beger sig till planeten Helion Prime på jakt efter två bekanta han räddade fem år tidigare. Vad han dock missat under sin tid under jorden är att världar har försvunnit, utplånats, av den ständigt ökande makten vid namn necromonger. Med fiender från alla håll måste Riddick ta sig till det värsta fängelset i hela universum på jakt efter en gammal vän - Crematoria.

Till skillnad från sin föregångare är Chronicles of Riddick mer av en action-film än en sci-fi. Den har ett snabbt och skakigt tempo i samband med överdrivet mycket information. Ettan lämnade mycket osagt och klarade sig bra, tvåan säger allt om det så är viktigt eller ej - och misslyckas.

Är man sugen på meningslöst våld att slappa till då man inte behöver tänka utan bara lyssna på checka repliker så är denna film perfekt. Vill du däremot ha lite mer tyngd och spänning så är Pitch Black ett bättre val.
Jag gillar båda, men den här uppföljaren kan knappast mäta sig med sin pappa Pitch.

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0