ipt

Filmrecension: Dolores Claiborne.



Dolores Claiborne

http://www.imdb.com/title/tt0109642/

Dolores Claiborne jobbar som ett hembiträde åt rikemansdamen Vera Donovan i en liten by. När den äldre damen faller ner för trappan och avlider anklagas Dolores för hennes död. När hennes dotter kommer hem för första gången på flera år följer även onda minnen från förr med och kommer tillbaks till liv igen.


http://www.youtube.com/watch?v=_B4v2-lLuHE


Detta är utan tvekan en av mina favoritfilmer baserad på Stephen Kings böcker. Många av hans böcker berör det övernaturliga, men ibland stöter man på en film som denna. En mörk historia utan spöken eller monster. Stämningen är verkligen perfekt tillsammans med den dystra historien. Skådespelarna gör ett utmärkt jobb, förutom Jennifer Jason Leigh (spelar dottern Selena i vuxen ålder). Jag är ledsen, men hon är inte övertygande för fem öre. Hon må gråta och skrika till och från, men det är lika falskt som det leende man ger en person man träffar på stan när man just försökt undvika denne.
Ellen Muth (spelar dottern i ung ålder) var bara 14 år när hon medverkade i den här filmen, och hon gjorde ett mycket bättre jobb med sin roll.

Kathy Bates däremot är alldeles underbar. Jag har aldrig sett denna kvinna misslyckas med en ända roll hon tagit sig an. Hon är trovärdig och hon har förmågan att förvandla sig så hon passar in i det liv hennes karaktär lever. Det är en förmåga jag upptäckt många skådespelare har svårigheter med.

Som den pessimist jag är har jag många gånger försökt trycka hål i berättelsen, men jag lyckas aldrig hitta några fel. Den är verkligen perfekt genomförd. Det är helt klart en av mina favoritfilmer genom tiderna och jag har en känsla av att den kommer förbli på toppen under en lång. lång tid.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0